SAWASSDEE KAP....


REHLAH TO THAILAND

di tgh2 k'sibukan kota

Sebelum aku pergi jauh, aku ingin mengucapkan timo kasih byok2 to all shabat2 yg setia dgn blog group ni. Xde tujuan len aku create blog ni tapi semata2 utk m'eratkan ukhuwah sesama kto. D'harapkn blog ni bleh jd medium t'bek utk kto samo2 b'kongsi idea,pengalaman,crito,brito n sebagainye la.

Dari pic d atas mgkin shbt2 ingin tau ape sbnrnya yg ak nak cito, btol x? klu xbtol pun bwat2 angguk je la...hehe

Sbenarnyo aku nak cito baru2 ni aku g Bangkok, sjo jah ble2 release tension lps exam. Fuh best gile la dapat pegi Bangkok, amoi cantek2 haha gurau jer selingan crite jer.

Dgn serba k'kurangan ak pegi dgn 2 3 org yg familiar dgn ak. Ak pegi pon xlame cume dlm 3 4 ari jer...tapi yg syoknye aku dapat byk pengalaman bkelana d tmpt yg asing bagi ak.


Ni time en route to Bangkok...kt Stsn Pattani

Masalah yg paling teruk spjg p'jalanan aku adlh mslh communication. Time nk beli brg2 yg aku nak mesti ade prob nye le...nak bargain lg...tensen gak la. Ak dah try my best to speak easy LONDON kt diorg tp ape kn daya xphm gak ape yg aku ckp....tpakse la aku mintak tlg org yg bawa aku 2 beli brg2 mcm t-shirt n jam tgn especially time nak bargain la...settle masalah...hahah

Korang tau x nak g sane nek train bape lamo?
haha....makan mase satu hari beb....nak balik satu hari plok, x ke naik kematu bontot (bhs baku) hahaha. Pikir sdiri la letih ke x letih nek train g sane, so aku cdgkn korang klu nak g sane nek la flight. Skrg Air asia n Mas pon wat promosi g sane(mcm aku plak jd tukang iklan utk air asia n mas...hehe)...It's up 2 u guys, pilihan d tgn anda.....

time dpt souvenir kt slh sbuah mall...haha

Nak beli brg2 pon kena pikir gak sbb duit Thai lbh mahal dr duit m'sia...RM1 equals to $0.88baht at dat time la...D smping ak plak ksuntukan duit tpakse la tapis mane yg sesuai nk dbeli....Bangkok lbh kurang KL je cume yg beza besar nya ialah kpadatan bandar.Bangkok lbh padat n kurang pohon2 tingg d tgh2 bandar n sebaliknya dgn KL...i2 la yg ak observe...mgkn len org len pdptnya kerna masing2 lihat dr sudut pndang b'beza...Ape pun ak dah smpai kt Bangkok..

Lamborgini blkg aku 2 beb...

Klu korang pernah men game Need For Speed Under Cover (NFS) tentu knl dengan keta dalam gmbar 2....p'lumbaan t'akhir utk win de game u've 2 hve dat kind of car....tau x bape hargenya...aku pun xtau cos xsempat nak tnye akak comel yg jge kedai keta mewah ni...muke die masam semacam je mgkn ktorg selekeh kot tau pon xpakai tuxedo nk masuk kedai keta ni...haha tp hargenya of cos la extremely expensive(mahal gile la senang ckp)...ak rse la keta ni more than RM1 millon. Lps ktorg blah je, trus die tutup pintu utama kedai 2...kerek btol akak 2 nasib bek cun...hahah

bru lps mandi...sejuk!!!

Sehari sblom blk, ktorg pegi tmpt best kt Bangkok. Ak pon xigt name tmpt 2 sbb pelik sgt nak sbut sng cite taman tema air.....Dalam pic 2 belah kanan skali n belah kiri skali adlh org yg bwk ktorg bjln kt Bangkok....


on de way pulang ke tanahair....

Skrg dh tiba time nak balik tanahair, byk kenangan2 yg aku xleh lupa wlaupn mase d sane singkat sgt....klu org utara ckp "xtau nak habaq kt hangpa ni macamano feeling time nak balik 2"...btol ke idok ak ckp 2...lantak la aslkn hangpa paham, xpaham wat2 paham je la ek....

Time nak balik 2 ado satu story yg ak nak cite...aku nek train balik dr stsn dalam kol 1 tghari klu m'sia dah kol 2...ktorang sbnrnya nak bungkus nasi dlm polistrin tp xsempat m'mandangkan byk sgt tmpt g b'jln...nak cari makanan halal dalam train mmg xde la tp mjelang malam, ak try g cari gak dlm train 2 sbb perut btol2 dah b'keroncong, kepala otak dh ilang fokus...time aku ronda2 dalam dek, ak tjumpa girl muka mcm india muslim y tinggal kt m'sia. So ak tnye la "Do u speak malay?rupanye org thailand jgk nasib bek muslim. Ayh die dtg kt aku mgkn igt aku kcau anak die kot....haha....ak tnye la plak ayh die. Ayh girl 2 ckp die nak g melancong k KL n die bgtau ak ssh nak jmpa org jual makanan halal dlm train(ak borak dlm english la cume ak ringkaskn kt cni...my eng isnt good enough pon,hahah cover blk ayt poyo td).

T'pkse la tgu sok pagi bile smp kt 3 wilayah selatan(Pattani, Yala n Narathiwat) bru la ade ramai org muslim yg jual makanan halal. Lps 2 bru la dpt rase nikmat mkn 2. Fuh lega dpt mkn lps shari suntuk xmkn...

Begitu la serba sdikit kisah ak....klu ade ksempatan d len mase.akn ku coret buat teman2 n shbt2 tcinta.....またね mata ne(see ya)

Ikhlas dr ku
Rafizi Ruslan ラフィジ

1 comments:

6 ABU BAKAR 2001 said...

wusy..nek keta api..huhuhuhu..
ak dlu p nek flight free..
hahahaha..
cam mhl sgt jer ji 0.88 baht..
bkn ker 10 baht tu lbh kurang rm 1 lbh2 ker?
huhuhuhuhu..sedak wehz demo melancong..